Hyresvärden behöver beslut från domstol för att genomföra vräkningen
För att du ska kunna vräkas måste hyresvärden först skaffa ett beslut (utslag) från Kronofogden eller ett beslut från domstol där det står att du ska flytta. Därefter kan hyresvärden vända sig till Kronofogden för att få dig vräkt. Om du inte flyttar frivilligt är det Kronofogdens uppgift att se till att bostaden töms en bestämd dag.
Stämning i tingsrätten
Ett vanligt sätt börja vräkningsprocessen är att hyresvärden vänder sig direkt till tingsrätten istället för att gå via Kronofogden. Om man bestrider kravet som kommer via Kronofogden så måste hyresvärden ändå skicka en stämning till tingsrätten om han vill vräka hyresgästen. Om hyresvärden vinner i domstolen så skickar de domen till Kronofogden så att Kronofogden sedan genomför själva vräkningen.
Att svara på tingsrättens brev
När stämningen har kommit in till tingsrätten så ska hyresgästen delges (bekräfta att man tagit emot) stämningsansökan. Vanlig delgivning sker genom att handlingen skickas eller lämnas till hyresgästen. Mottagaren måste bekräfta att handlingen har tagits emot. Vanlig delgivning är ett av de delgivningssätt som tingsrätten använder oftast. Som bevis på att handlingen har tagits emot ska mottagaren skriva under och skicka in ett delgivningskvitto till domstolen. Mottagaren kan också bekräfta elektroniskt eller muntligen att han eller hon har mottagit handlingen.
Om mottagaren inte bekräftar att handlingen har tagits emot kan myndigheten försöka få fram kontaktuppgifter till honom /henne, t.ex. genom att kontakta arbetsgivare, familj samt myndigheter. Om myndigheten inte heller efter att ha gjort detta kan få mottagaren delgiven på vanligt sätt kan myndigheten istället använda stämningsmannadelgivning. Stämningsmannadelgivning innebär att en person söker upp den som ska delges.
Enligt delgivningslagen så kan delgivning även genomföras genom kungörelse (publicering) om den som sökes för delgivning håller sig undan. Delgivning anses då ha skett när handlingarna finns att tillgå hos viss myndighet och om meddelande och handlingens huvudsakliga innehåll publiceras i antingen post- och inrikestidningen eller ortstidningen inom tio dagar från beslutet om kungörelsedelgivning.
Att svara på Kronofogdens brev
Innan avhysning ska genomföras ska hyresgästen beredas tillfälle att yttra sig. Det sker genom att Kronofogden delger hyresgästen om ansökan om avhysning.
Delgivning sker vanligen genom att Kronofogden skickar ett brev med ett delgivningskvitto. Om mottagaren av någon anledning inte inte skriver under och skickar tillbaka kvittot, måste delgivning ske på annat sätt. Då åker en delgivningsman ut för att lämna över handlingarna och få en underskrift.
Delgivning kan även ske genom spikning. Förutsättningarna för att delge genom spikning är att Kronofogden har försökt delge på vanligt sätt men misslyckats för att personen varit oanträffbar. Delgivningen genom spikning har skett när underrättelsen har lämnats i delgivningsmottagarens brevlåda, eller, om brevlåda saknas, underrättelsen fästs på dörren eller på lämplig plats i anslutning till den söktes hemvist. Dagen när detta sker är delgivningstidpunkten.
Vräkningsdagen
När det finns ett beslut eller dom på att hyresgästen ska flytta kan Kronofogden genomföra vräkningen. Det är bara Kronofogden som kan vräka en hyresgäst om den inte flyttar frivilligt.
Hyresgästen ska få tillfälle att yttra sig innan vräkningen genomförs. Hyresgästen informeras om denna möjlighet genom en underrättelse från kronofogden.
Förutom hyresgästen ska socialnämnden också underrättas om en kommande vräkning, inklusive tidpunkten för vräkningen. Samma dag som socialnämnden har tagit emot meddelandet om tiden för vräkningen ska nämnden också skicka en bekräftelse av mottagandet till Kronofogden. Nämnden ska då även upplysa om vem som är deras ansvariga handläggare. Hyresgästen ska få en kopia av denna bekräftelse.
Kronofogden ska förbereda vräkningen, till exempel genom att prata med hyresgästen om hur en vräkning går till och ta reda på om hyresgästen har varit i kontakt med hyresvärden och de sociala myndigheterna.
I första hand ska kronofogden uppmana hyresgästen att flytta själv. Kan inte hyresgästen ordna hela flyttningen ska han eller hon uppmanas att själv ta hand om de delar han eller hon har möjlighet att klara.
Kronofogden kommer kontakta personen som ska vräkas (avhysas) och berätta vilken dag och vilken tid vräkningen ska ske. Den dagen kommer din hyresvärd och Kronofogden till din bostad och byter lås.
Anstånd
Ett hinder mot verkställighet av vräkningen är att hyresgästen medgivits anstånd. Ett anstånd medgivits utgör dock inte något bestående hinder mot verkställighet utan det är fråga om ett tillfälligt uppskjutande av verkställigheten av vräkningen (avhysningen).
Anstånd kan begäras genom att man skickar ett mail till Kronofogden med rubriken “Ansökan om anstånd” där man förklarar varför man vill ha anstånd. Det är svårt att få anstånd. En sjuk man som hade sjukvård i hemmet fick inte det.
Anstånd kan ges för en mängd olika situationer. Vid verkställighet av en avhysning
kan anstånd ges för två veckor om det behövs av hänsyn till hyresgästen, vilket kan vara fallet om denne behöver extra tid på sig för att kunna lösa bostadsfrågan.
Magasinering av möbler m.m.
Kronofogden tar hand om transport och magasinering av egendom. Kostnaderna för det ska i första hand betalas av den som blir vräkt.
Om du inte har flyttat dina saker från lägenheten kommer de packas i lådor och magasineras i tre månader. Det som inte går att magasinera, sopor, livsmedel med mera kommer slängas direkt. Om du inte hämtar dina saker inom tre månader säljs eller slängs det som har magasinerats. Innan den får slängas måste hyresgästen uppmanas att hämta sin egendom.
Vi talar arabiska, ryska, tigrinja och turkiska. Kontoret ligger i en butik i Husby centrum nära tunnelbanan. Adressen är Trondheimsgatan 3 D.
يمكنكم حجز المواعيد المجانيه للاستشارات القانونيه لدينا بما كل ما
يتعلق في مختلف القضايا القانونيه في مجال الهجره وطلب اللجؤ,
تقديم طلب اقامه العمل ولم شمل الاسرة وغير ذالك….
عبر الاتصال بنا علي رقم 08287788.
نحن نجيب على جميع أسئلتكم واستفساراتكم بغض النظر عن حجم مشكلتكم سواء كانت صغيرة ام كبيرة.
Boka en tid hos oss för kostnadsfri rådgivning på 08-287788. Vi erbjuder ett första kostnadsfritt möte eller telefonsamtal. Vi svarar på frågor om stort eller smått. Oavsett hur litet eller stort ditt problem är så kan vi troligtvis ge dig något råd eller tips. Har du ett beslut som du vill överklaga så ta fram det till mötet.